به سال 79 و کلید خوردن پروژه توسعه ی نام پیکان در ایران خودرو بر می گردیم . پلت فرم 206 مناسب ترین گزینه برای آغاز کار بود . ایتال دیزاین از ایتالیا به عنوان شریک طراحی این محصول با ایران خودرو انتخاب شد تا پروژه ی X11 یا همان NP ( new peykan ) را به سرانجام برساند . در ابتدا قرار بود از موتور 1.4 لیتری پژو سیتروئن استفاده شود اما ادامه پروژه با تولید کاملا بومی موتور 1.4 لیتری خانواده EF7 ملی همراه شد ( موتور 1.7 لیتری ساده محصول موسسه تحقیقات موتور آلمان است و موتور 1.7 با توربو چارجر محصول مشترک ایران و آلمان است و موتور 1.4 کاملا طراحی داخل است) . منطقی مدیر عامل ایران خودرو هم گفته بود این محصول با موتور ملی به صورت دوگانه سوز عرضه خواهد شد .
پروژه باز هم بنا بر دلایل محرمانه ای متوقف شد و در راستای به سرانجام رساندن تلاش ها و سودمند بودن هزینه ها ایده ی تولید 206 اس دی به ذهن ایران خودرویی ها خطور کرد . این گونه بود که NP از خاطره ها پاک شد تا این که ..
X12 بسیار محرمانه آغاز شد ، ایران خودرو از افشای هر گونه عکس و اطلاعات پیرامون این خودرو که قرار است به عنوان دومین خودروی ملی ایران خودرو در بهمن امسال معرفی شود جلوگیری کرد تا همایش ها و مصاحبه ها تنها راه دستیابی به اطلاعات دومین خودروی ملی ایران خودرو برای ما باشد !
10 شهریور 87 اولین همایش پروژه X12 برگزار شد که چکیده ی بیانات این همایش به شرح زیر است :
X12 دومین خودروی ملی ایران خودرو به ظاهر بر روی پلت فرم 206 و ادامه دهنده ی پروژه X11 ایران خودرو است که قرار است روی پلت فرم منحصر به فرد ایران خودرو با استفاده از موتور ملی و اکسل طراحی شده توسط این شرکت ارزان تر از خودرو های هم کلاسش در بازار طراحی و تولید شود ، شرکتی چینی با در یافت هزینه ی لیسانس و royalty همکار ایران خودرو در زمینه تولید این خودرو خواهد بود .
وزارت صنایع در شرایطی به ایران خودرو اجازه آغاز تولید این پروژه را داد که در آن از موتور ملی 1.4 لیتری EF استفاده شود و ایران خودرو نیز با پذیرفتن این نکته کار خود را آغاز کرد .
دانستنی ها پیرامون این خودرو برای کسانی که در اینترنت چرخی بزنند به همین جا حتم می شود اما اگر تصویری از طراحی ها ی اولیه X12 را دیده باشید حرف های بسیاری برای گفتن باقی می ماند :
206 اس دی را در ذهن تصور کنید :
از نوار های حایل مشکی روی در ها و بین سپر و بدنه خبری نیست ، سپر ها به سبک سورن به بدنه متصل شده اند و همرنگ بدنه می باشند .صندوق به نظر پایین تر آمده و پشت خودرو تپل تر به نظر می رسد . نوار های مشکی روی در نیز به نوار های همرنگ بدنه تبدیل شده اند که ظاهر نمای کنار خودرو را نسبت به اس دی بسیار متمایز نشان می دهند ، اگر اسکچ های اولیه X11 را دیده باشید بحث پیرامون چراغ های خودرو برای شما قابل فهم تر خواهد بود ، 206 اس دی از چراغ های عقب و جلوی کشیده با تیزی در گوشه ها بهره می برد و این در حالی است که X12 در عقب از چراغ های 4 گوشی که به داخل بدنه بیش تر متمایل شد اند و نمایی از کنار نیز به خودرو می دهند بهره می برد ، چراغ های جلو و در کل نمای جلوی خودرو نیز شباهت کمی به مدل X11 دارد .
اما در کمال احترام وقتی ایران خودرو به علم طراحی پلت فرم نرسیده آن ها چگونه می توانند ادعا کنند پلت فرم X12 منحصر به فرد و ملی است ؟ .. تنها برای صحه گذاشتن روی نام ملی X12 ؟
تصاویر 206 اس دی و پروژه X11 را در انتهای مطلب مشاهده می کنید اما متاسفانه به علت مسائل محرمانه پروژه X12 و احترام به سیاست های ایران خودرو از انتشار تصاویر طرح های اولیه این خودرو معذورم ، با عرض پوزش امیدوارم توضیحات به گونه ای باشند که برای شما تصویری ذهنی از X12 بسازند .
منبع خبر:
http://www.cariran.ir/content.php?action=show_content&value=142
۲ نظر:
بابا ما از این ها نمی تونیم بخریم چرا پست جدید نمیذاری آخه !!!!
بابا ای ول این پیکان رو تو ایران میسازن؟ خوب مهم اینه که موتورش هم خوب کار کنه
ارسال یک نظر